Wanneer moet ik de kosten voor de makelaar betalen?
Als je ervoor kiest om een makelaar in te schakelen, dan rekent deze natuurlijk kosten voor de dienstverlening. Afhankelijk van het soort opdracht betaal je naast de courtage ook soms kosten voor administratieve handelingen of externe deskundigen, zoals de fotograaf. Maar wanneer moet je alles nu daadwerkelijk betalen?
Het moment waarop je kosten moet betalen, verschilt per soort dienstverlening. Daarom hebben we ze hier onder voor je op een rijtje gezet:
Verkoop
Kies je M2 Makelaars voor de verkoop van je woning, dan betaal je courtage voor de dienstverlening en kosten voor een mediapakket. Soms moet er ook een energielabel gemaakt worden en komen die kosten ook voor jouw rekening. Trouwens, we hebben een uitgebreid artikel geschreven over deze kosten!
Bij M2 Makelaars betaal je alle kosten achteraf. Dus de kosten voor de fotograaf (onderdeel van het mediapakket), eventuele kosten voor een energielabel en ook de kosten voor de dienstverlening, courtage, betaal je achteraf.
We maken een factuur op het moment dat jouw woning verkocht is en de koopakte getekend is. Deze factuur krijg je uiteraard van ons om te bekijken, maar we sturen ook een factuur naar de notaris die de overdracht gaat verzorgen. We vragen de notaris deze factuur mee te nemen op zijn ‘nota van afrekening’. Dat is de eindnota waarbij de notaris alle kosten (zoals aflossing van je huidige hypotheek) en opbrengsten op verrekend. In feite worden onze kosten dus in mindering gebracht op jouw verkoopopbrengst. Je hoeft dus niets voor te schieten én we krijgen pas betaald als onze werkzaamheden er écht helemaal op zitten, namelijk na de overdracht van de woning aan de nieuwe eigenaar.
Voor jou wel zo makkelijk!
Aankoop
Als we jou mogen helpen als aankoopmakelaar voor de koop van je nieuwe huis, dan rekenen we administratiekosten voor onze exclusieve zoekmodule ‘Copaan’ en courtage voor onze dienstverlening (Lees hier alles over de kosten van een aankoopmakelaar).
Net als bij de verkoopdienstverlening worden beide kosten pas bij de overdracht van de woning betaald. Ook deze factuur sturen wij naar de notaris met het verzoek deze te verwerken op de eindnota. Dus pas na de overdracht, als onze werkzaamheden volledig zijn afgerond en jij gelukkige eigenaar van je woning bent geworden, zorgt de notaris dat onze factuur betaald wordt.
Taxatie
Natuurlijk kunnen wij ook een taxatierapport opstellen. Deze heb je bijvoorbeeld nodig wanneer je een hypotheek op een huis wilt afsluiten, maar kan ook gewenst zijn bij een echtscheidingsituatie of nalatenschap. Voor een taxatie rekenen wij een vast tarief en de kosten voor de taxatie willen wij graag binnen 14 dagen nadat je het rapport hebt ontvangen betaald krijgen. Laat je een taxatie maken omdat je een huis gekocht hebt en wil je de taxatiekosten liever bij de overdracht betalen? Vraag dan even naar de mogelijkheden want als deze datum binnen een redelijke termijn ligt, is dat vaak geen enkel probleem!